TOCHOVICE/ORLÍK – V neděli 8. května se uskuteční osmý ročník oblíbeného turistického putování po tělese bývalé železniční vlečky z Tochovic k přehradě Orlík.
Start pochodu je v 8.15 na vlakovém nádraží v Tochovicích. Celková délka pěší trasy je sedmnáct kilometrů. Vzhledem k charakteru terénu organizátoři doporučují pevnou a nepromokavou obuv.
Na startu budou k dispozici itineráře s vyznačenou trasou, brožurka o historii železniční vlečky nebo pamětní pohlednice s historickými razítky původních stanic. Přibližně v prvním kilometru vlečky si budou moci účastnící pochodu prohlédnou nově zřízené odpočinkové místo s několika metry znovuobnovených kolejí a informační tabulí zachycující historii této trati. Tradiční polední přestávka s opékáním špekáčků na ohni (špekáčky bude možné si zakoupit na místě), proběhne tradičně na nádvoří nedalekého zámku Zbenice, který bude tento den mimořádně otevřen veřejnosti (vstupné dobrovolné, možnost zakoupení občerstvení).
Méně zdatní nebo odvážní účastnící pak mohou ukončit pochod již v Pečicích (přibližně polovina celkové trasy pochodu). Zakončení celého pochodu pak proběhne u občerstvení Na hrázi (předmostí hráze směr Milešov). K návratu zpět do Milína a Příbrami bude možno opět využít zvláštního historického autobusu s odjezdem z místa ukončení pochodu v 16.30 (nutná předchozí rezervace).
Startovné je dobrovolné (s rezervací místa k sezení v historickém autobusu a zvýhodněnou jízdenkou na vlak 80,- Kč). Více informací o akci a rezervace na tel.: 774 818 458, 725 397 434 nebo na webových stránkách: www.rpdraha.cz
Železniční vlečka Tochovice – Orlík Hráz vodního díla Orlík se nad Solenicemi začala budovat v roce 1954. Průzkumné vrty ale ukázaly, že místní kámen se pro stavbu nehodí. Veškerý materiál se tedy musel dovážet, jenže hráz se zakládala v hlubokém nepřístupném údolí a plánovaná spotřeba stavebního materiálu se zdála být nekonečná. Projektanti proto přistoupili ke stavbě více než 16 kilometrů dlouhé vlečky, která vycházela ze stanice Tochovice a končila jen několik set metrů nad plánovanou přehradou. První vlak s materiálem dojel do výkladiště Přehrada 1. června 1958. Za pouhé čtyři roky bylo na trať vypraveno 4857 vlaků, které odvezly 2150000 tun štěrkopísku, cementu a ocelových konstrukcí. Po dokončení přehrady vlečka pozbyla na důležitosti. V šedesátých letech se po ní sice občas svezli turisté, pravidelná osobní doprava k přehradě ale nebyla nikdy zavedena. V sedmdesátých letech trať převzalo železniční vojsko, o čtvrt století později bylo rozhodnuto koleje zlikvidovat.


